ثبت نام و دریافت کد اقتصادی

برسی تمام امور حسابداری شرکت ماکان

فعالیت های اقتصادی در جوامع به راه های مختلف انجام می شود. حمایت از افراد مشغول فعالیت اقتصادی و همچنین نظارت بر فعالیت های اقتصادی (تجاری) مستلزم شناسایی افراد در این زمینه می باشد. از مزایای اخذ کد اقتصادی می توان به دریافت جواز فعالیت های تجاری و پرداخت هزینه های دولت در فرم مالیات و جلوگیری از رقابت های ناسالم اشاره کرد. علاوه بر مراحل ثبت شرکت ها و دریافت کارت های تجارت، لازم است یک کد اقتصادی را دریافت کرد که یک کد دوازده رقمی می باشد که برای افراد حقیقی و حقوقی مناسب است که قصد تولید یا فروش کالا و ارائه خدمات دارند و یا در امور مونتاژ، واردات و صادرات مشغول به فعالیت هستند. از این رو در این مقاله به دلیل مورد توجه قرار گرفتن اخذ کد اقتصادی قصد داریم به تشریح مراحل ثبت نام و دریافت کد اقتصادی بپردازیم.

شرایط لازم برای ثبت نام و دریافت کد اقتصادی

کد اقتصادی با استفاده از آیین نامه های مربوطه در واحد های مربوط به وزارت امور اقتصادی و دارایی، نوشتن و تهیه راهنمای موجودی اقتصادی برای افرادی که نیاز به یافتن اطلاعات مربوطه دارند، انجام می شود. هر شرکت یا موسسه ای پس از ثبت و انتشار تاسیس آگهی آن در روزنامه رسمی، بایستی حداکثر به مدت 2 ماه در اداره مالیات حوزه آدرس شرکت یا موسسه تشکیل پرونده دهند و برای دریافت کد اقتصادی اقدام کند. از این رو مجوز از شرکت وابسته مربوطه را در اختیار داشته باشند یا یک مکان تجاری داشته باشند تا واجد شرایط مراحل اخذ کد اقتصادی شوند. شایان به ذکر است که یکی از شرایط فوق برای طی کردن مراحل ثبت نام و دریافت کد اقتصادی کافی است.

مراحل ثبت نام و دریافت کد اقتصادی

نکاتی در مورد مراحل ثبت نام و دریافت کد اقتصادی 

در این قسمت قصد داریم به نکاتی در مورد مراحل ثبت نام و دریافت کد اقتصادی اشاره کنیم که به شرح زیر می باشد:

  • داشتن پروانه فعالیت یکی از مراحل ثبت نام و دریافت کد اقتصادی می باشد. منظور از پروانه فعالیت، سندی می باشد که فعالیت اقتصادی فرد توسط یکی از مراجع ذیصلاح تصویب شده است، مانند مجوز داروسازی از وزارت بهداشت یا کارت ویزیت صادر شده توسط وزارت بازرگانی. صدور مجوز فعالیت صنعتی (کارگاه یا کارخانه) توسط وزارت صنعت یا مجوزهای تجاری صادر شده توسط اتحادیه های صنفی یا معرفی سازمان برنامه بودجه برای پیمانکاران یا سایر مقامات ذیربط صورت می گیرد.
  • دومین نکته ای در مراحل ثبت نام و دریافت کد اقتصادی باید به آن توجه کرد، محل فعالیت تجاری می باشد که به یک واحد تجاری گفته می شود که توسط شهرداری یا سایر مراجع قانونی به عنوان محل کار تعیین شده است و فعالیت مربوطه با مجوز یا بدون مجوز انجام می شود (به عنوان مثال دفتر پیمانکاری یا کارگزاران یا مشاغل مشابه که بدون مجوز انجام می شود و داروخانه یا برخی مشاغل دیگر که محل کسب و کار لزوماً با مجوز همراه است انجام می شود). این مکان به صورت دائم یا اجاره ای به متقاضیان ارائه می شود.
  • حساب بانکی یکی از مواردی می باشد که در زمان مراحل ثبت نام و دریافت کد اقتصادی باید به آن توجه کرد. مبلغ سپرده های بانکی در کلیه شهرها از طریق یکی از شعب بانک ملی توسط متقاضی به حساب شماره خزانه داری واریز می شود.
  • برگه پرینت شماره اقتصادی، نیز یکی از مواردی می باشد که در زمان مراحل ثبت نام و دریافت کد اقتصادی باید به آن توجه شود و این برگه قبل از صدور کارت توسط رایانه صادر می شود که شامل کلیه اطلاعات متقاضی از جمله هویت و مالیات می باشد، به عنوان رسیدی که توسط متقاضی ارائه شده و توسط مامورین پست ارسال و بایگانی شده در آن استفاده می شود.
  • داشتن کارت اقتصادی یکی از موارد مهم در زمان طی کردن مراحل ثبت نام و دریافت کد اقتصادی می باشد که رنگ و شکل کارت جدید تغییر کردند و روی آن عکس متقاضی به صورت 3*2، نام خانوادگی، شماره اقتصادی، آدرس کسب و کار و شماره مالیات متقاضی درج شده است.

مدارک ثبت نام و دریافت کد اقتصادی برای افراد حقیقی

از جمله مدارک مورد نیاز برای طی کردن مراحل ثبت نام و دریافت کد اقتصادی برای اشخاص انفرادی شامل فرم اطلاعات، شناسنامه، اصل و کپی چک تضمین شده، پروانه کسب و کار یا سند محل کار (رسمی و غیر رسمی) و سه قطعه عکس 2 * 3 می باشد که در صورت داشتن شماره اقتصادی در پشت عکس نوشته شده است، در غیر این صورت اقلام شناسه در پشت آن درج شده است، همچنین فتوکپی کارت اقتصادی یا یک کلید رایانه (برای دارندگان شماره اقتصادی) به بخش مالیات منطقه تحویل داده می شود.

مدارک ثبت نام و دریافت کد اقتصادی برای افراد حقوقی

مدارک مورد نیاز برای طی کردن مراحل ثبت نام و دریافت کد اقتصادی برای افراد حقوقی شامل اطلاعات مربوط به آگهی تاسیس ، روزنامه رسمی ، اساسنامه و فتوکپی کارت اقتصادی است. لازم به ذکر است که اشخاص حقوقی نیازی به عکس ندارند.

امید است که مطالعه این مقاله در خصوص مراحل ثبت نام و دریافت کد اقتصادی مورد توجه شما خوانندگان گرامی قرار گیرد.

درباره نویسنده

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *