حسابرسی داخلی چیست؟

حسابرسی داخلی چیست؟توضیح شرکت ماکان

یکی از کار هایی که میتواند از سو استفاده در کسب و کار جلوگیری کند انجام خدمات حسابرسی میباشد. حسابرسی بخش گسترده ای میباشد و مدیران سازمان ها برای جلوگیری از اشتباه و سو استفاده در کسب و کارشان از این خدمات استفاده میکنند. در این حوزه مبحث حسابرسی داخلی مطرح میشود که در این مقاله میخواهیم صفر تا صد حسابرسی داخلی چیست را توضیح دهیم پس با موسسه حسابداری ماکان همراه باشید.

حسابرسی داخلی چیست

با شنیدن عبارت حسابرسی داخلی اولین سوالی که مطرح میشود این است که حسابرسی داخلی چیست. حسابرسی داخلی به انگلیسی Internal Audit میباشد و مفهوم حسابرسی داخلی رسیدگی به تمام امور مالی توسط فرد و یا افرادی است که در حوزه حسابرسی تخصص دارند و این کار را به صورت حرفه ای انجام میدهند.در تعریف حسابرسی داخلی میتوان گفت کلیه اموری که به صحت و اعتبار سنجی امور مالی در سازمان منجر میشود در این حوزه قرار میگیرند و حسابرسی داخلی از لحظه ای که یک معامله مالی در سازمان شکل میگیرد تا لحظه ای که این معامله در ترازنامه و جمعبندی حساب ها قرار گیرد مشغول فعالیت است و امور را بررسی میکند.در تعریف حسابرسی داخلی به زبان ساده میتوان گفت یک حسابرس داخلی معاملات و مبادلات مالی سازمان را اعتبار سنجی و خطایابی میکند و کلیه فعالیت هایی که در بخش حسابداری انجامم میشود را صحت سنجی میکند.

حسابرسی داخلی چیست؟

در مفهوم حسابرسی داخلی میتوان این مبحث را این گونه توضیح داد که برای مدیریت امور مالی و جلوگیری از سو استفاده و اشتباه از حسابرسی داخلی استفاده میشود. خطاها و اشتباهاتی که در امور مالی سازمان پیش میاید ممکن است عمدی و یا سهوی باشد و یک حسابرس داخلی مانند فیلتر اشتباهات عمل میکند و جلوی بروز اشتباهات مالی را میگیرد.در مفهوم حسابرسی داخلی از نظر حقوقی میتوان به این موضوع اشاره کرد که این شغل مسئولیت حقوقی بالایی دارد زیرا این افراد جز افراد مورد تایید سازمان هستند که کلیه اسناد و مدارک در اختیارشان قرار میگیرد و میتوانند به کلیه اطلاعات مالی دسترسی داشته باشند. به همین دلیل حسابرسان داخلی باید مسئولیت خود را به درستی انجام دهند تا مشکلات حقوقی برای آن ها ایجاد نشود.

تاریخچه حسابرسی

در توضیح تاریخچه حسابرسی میتوان گفت سال هاست که از حسابرسی داخلی در کسب و کار ها استفاده میشود و میتوان استفاده از حسابرسی داخلی را از زمان پیدایش حسابداری دانست .برای اولین بار انجمن حسابرسان در سال 1941 در آلتامونته اسپرینگز که شهری در ایالت فلوریدا بود تاسیس شد.استفاده از حسابرسی داخلی در ایران برای اولین بار توسط شرکت نفت ایران و انگلیس بود که این شرکت قبل از جنگ جهانی اول در ایران وجود داشت.در تاریخچه حسابرسی داخلی در ایران میتوان به تاسیس انجمن حسابرسان داخلی ایران در سال 1391 اشاره کرد که این انجمن با همکار و پشتیبانی سازمان اوراق بورس و اوراق بهادار تاسیس شد.

حسابرس داخلی کیست

حسابرسی یکی از شاخه های حسابداری میباشد و کسی که به کلیه امور و اصول حسابرسی تسلط داشته باشد میتواند امور حسابرسی داخلی را انجام دهد. حسابرس داخلی میتواند از پرسنل همان سازمان باشد و یا از طرف یک شرکت حسابداری برای انجام امور حسابرسی داخلی استخدام شده باشد.به طورر کلی در تعریف حسابرس داخلی کیست میتوان گفت یک شخص یا اشخاص حقیقی و یا حقوقی میباشد که بر اصول حسابرسی تسلط داشته باشند و برای مدتی در استخدام سازمان قرار بگیرند.حسابرس داخلی میتواند با مدیریت سازمان ارتباط داشته باشد تا بتواند کلیه اطلاعات معاملات مالی را دریافت کند و باید گزارشات مالیو حسابرسی را به مدیران سازمان ارائه دهد تا جلوی اشتباهات و سو استفاده ها را بگیرد.

وظایف حسابرسی داخلی چیست

برای فعالیت در بخش حسابرسی داخلی مهمترین مسئله که مطرح میشود این است که وظایف حسابرسی داخلی چیست و یک حسابرس داخلی باید چه اموری را انجام دهد؟وظایف حسابرسی داخلی در موارد زیر خلاصه میشود که عبارتند از:کنترل قراردادهای سازمان،نظارت بر مدیریت منابع مالی سازمان،اعتبار سنجی هزینه های صورت گرفته در سازمان،تطبیق دادن پرداخت های صورت گرفته با پیشرفت سازمان،تطبیق دادن گزارشات مالی با اسناد و مدارک موجود،ارزیابی کنترل های صورت گرفته در صورت های مالی،کنترل فعالیت های صورت گرفته در بخش حسابداری سازمان،بررسی اجرا شدن قوانین استخدام (اگر به دنبال استخدام شدن هستید میتوانید به صفحه استخدام حسابدار مراجعه کنید و با کارفرمایان در ارتباط باشید)تحلیل داده های گزارش های مالی،نظارت بر چگونه انجام شدن مدیریت امور مالی،بررسی صحت داده ها و اطلاعات دریافتی از بخش های مالی مختلف سازمان،نظارت بر مستند کردن اسناد مالی سازمان.

نحوه انجام حسابرسی داخلی

تا اینجای مقاله متوجه شدید حسابرسی داخلی چیست و چه اهمیتی دارد اما مهمترین مسئله ای که مطرح میشود این است که نحوه انجام حسابرسی داخلی چگونه است.نحوه اجرای حسابرسی داخلی در سازمان های مختلف متفاوت میباشد و در بعضی از سازمان ها انجام حسابرسی داخلی بعد از انجام امور مالی در پایان دوره مالی انجام میشود اما در بعضی دیگر از سازمان ها رسیدگی به امور حسابرسی داخلی در حسن انجام امور مالی انجام میشود و این بخش به صورت مداوم بر کار سایر حوزه ها نظارت میکنند و فعالیت های مالی را بررسی میکنند.

برای انجام حسابرسی داخلی یک حسابرس باید در دو جنبه انجام امور را بررسی نماید و بر امور تسلط داشته باشد که این دو جنبه عبارتند از:تسلط بر توانایی های حسابداری : از آنجایی که یک حسابرس داخلی باید بتواند بر تمام امور انجام شده توسط حسابدارن نظارت کند باید بر اصول حسابداری تسلط لازم را داشته باشد.تحلیل داده ها و بررسی کلیه امور مالی و توانایی پیدا کردن کلیه اشتباهات صورت گرفته و برنامه ریزی برای حل مشکلات ایجاد شده از دیگر مواردی است که یک حسابرس داخلی باید به آن تسلط داشته باشد.

نحوه انجام حسابرسی داخلی به این صورت میباشد که یک حسابرس باید مسیری را طی نماید تا به موفقیت برسد و سازمان را به اهداف خود نزدیکتر کند. این مسیر در موارد زیر خلاصه میشوند:برنامه ریزی و هدف گذاری در حسابرسی داخلی،تشکیل تیم متخصص حسابرسی داخلی،کنترل امور مالی داخلی سازمان،تهیه لیست داده ها و اطلاعات مالی،تهیه لیست برنامه ریزی برای رسیدگی به امور حسابرسی داخلی کسب و کار،تایید امور انجام گرفته توسط رئیس حسابرسی داخلی، مدیر ارشد و کارشناس شرکت،اجرای برنامه نهایی حسابرسی داخلی.

اهداف حسابرسی داخلی چیست

به طور کلی میتوان گفت کلیه اموری که در سازمان و کسب و کار های مختلف انجام میشود متفاوت میباشد به همین دلیل اهداف حسابرسی داخلی نیز متفاوت خواهد بود و در راستای اهداف سازمان تعیین میگردند. به طور کلی اهداف حسابرسی داخلی را میتوان به صورت خلاصه در موارد زیر بیان کرد:بهبود نظارت در سازمان،مدیریت نیرو انسانی و حفظ سرمایه سازمان،صحت سنجی گزارشات مالی،شناسایی منابع سو استفاده مالی،

تفاوت حسابرسی داخلی و خارجی

برای رسیدگی به امور مالی سازمان حسابرسی خارجی نیز مطرح میشود که سوالی که برای حسابرسان و افراد علاقه مند به این حوزه ایجاد میشود این است که تفاوت حسابرسی داخلی و خارجی چیست؟تفاوت حسابرسی داخلی و خارجی در اهداف شان میباشد که هدف هایی که برای حسابرسی داخلی و خارجی تعیین میشود با هم تفاوت دارد و مستقل از یکدیگر میباشد.به طور کلی در بررسی تفاوت حسابرسی داخلی و خارجی میتوان گفت حسابرس داخلی سعی در بررسی امور مالی و اسناد و مدارک مالی سازممان برای یافتن اشکالات و انحرافات مالی صورت گرفته در سازمان را بر عهده دارد و باید اهداف مالی سازمان را پیگیری کند.یک حسابرس خارجی یا حسابرس مستقل اسناد مالی را بررسی میکند تا بتواند درست انجام شدن عملکرد های مالی را چک کند و گزارشی در این خصوص ارائه دهد.

تفاوت نحوه انتخاب حسابرس داخلی و مستقل

به طور کلی یک حسابرس داخلی از کارکنان و پرسنل همان سازمان میباشد و جز نیروی کار آنجا محسوب میشود که به بررسی امور مالی و کشف اشتباهات صورت گرفته میپردازد.یک حسابرس خارجی یا حسابرس مستقل فردی است که از طرف یک شرکت حسابرسی و حسابداری برای رسیدگی به امور حسابرسی سازمان در این سازمان مشغول به کار میشود.

گزارش حسابرسی داخلی

به طور کلی در کار حسابرس داخلی دو نوع گزارش حسابرسی مطرح میشود که این گزارشات میتواند فعالیت هایی که در بخش های مختلف انجام میشود را مورد بررسی قرار دهد. در نهایت این گزارشات حسابرسی به مدیران سازمان ارائه میشود تا مورد بررسی مدیریت قرار گیرد.انواع گزارش حسابرسی داخلی عبارتند از: گزارشات مالی و حسابداری، گزارشات عملیاتی.به طور کلی میتوان گفت گزارشات حسابداری و مالی میتوانند بودجه را کنترل کرده، عملکرد صورت گرفته در حوزه حسابداری را بررسی کرده، حقوق و دستمزد و مزایای کارمندان را چک کند، روش های پرداخت را بررسی و در صورت نیاز روش های پرداخت را تغییر دهد و … را انجام دهد.گزارشات عملیاتی با استخدام و انبار سازمان و امور نیروی انسانی سر و کار دارد و میتوان از طریق این گزارشات در روش های انبارداری، نیروی انسانی و دستمزد کارکنان و … تغییراتی ایجاد کرد.

حسابرسی داخلی چیست؟

حسابرسی داخلی یکی از ارکان اصلی چیست

همان طور که میدانید حسابرسی نیز دارای استاندارد هایی میباشد که بر اساس بخش 61 استاندارد حسابرسی، حسابرسی داخلی شامل رسیدگی به امور مالی داخلی سازمان میباشد و بر این اساس حسابرسی داخلی یکی از ارکان اصلی محیط کنترلی به حساب میاید.به این ترتیب در پاسخ به سوال حسابرسی داخلی یکی از ارکان اصلی چیست میتوان گفت یکی از ارکان اصلی محیط کنترلی میباشد.

کتاب حسابرسی داخلی

یکی از مراجعی که میتواتنید اقدام به یادگیری حسابرسی داخلی کنید این است که از کتاب حسابرسی داخلی معتبر در این حوزه کمک بگیرید.در این حوزه کتاب های زیادی منتشر شده است که شما باید برای یادگیری هرچه بهتر و سریعتر بهترین کتاب حسابرسی داخلی را انتخاب کنید. معتبرترین کتاب های حسابرسی داخلی عبارتند از: کتاب حسابرسی داخلی نویسنده : بیتا مشایخی ، ساسان مهرانی | حسابرسی داخلی مشایخی و مهرانی | برنامه‌ریزی در حسابرسی داخلی از محد غواصی، اصول محوری حسابرسی داخلی از انجمن حسابرسان داخلی .

درباره نویسنده

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *