پيرو دستورالعمل شماره 539-93-200 مورخ 18-12-1393 موضوع چگونگي صدور گواهينامه ثبت نام در نظام ماليات بر ارزش افزوده نظر باينکه برابر اطلاعات واصله ، فرآيند بررسي درخواست و صدور گواهينامه هاي ياد شده مشکلاتي را براي برخي از مؤديان ايجاد نموده است
لذا به منظور تکريم مؤديان و تسهيل در صدور گواهينامه ثبت نام مقرر مي گردد:
- در صورت رعايت مفاد دستورالعمل صدرالاشاره توسط مؤدي، ادارات امور مالياتي مکلفند پس از درخواست و تکميل مدارک توسط مؤدي ، با رعايت اعتبار گواهينامه قبلي حداکثر ظرف مدت يک هفته نسبت به صدور گواهينامه ثبت نام اقدام نمايند.
- چنانچه مؤدي ظرف مدت يکماه از تاريخ درخواست در سامانه ، نسبت به تکميل مدارک و مراجعه به اداره امورمالياتي مربوطه ( درصورت اعلام مسئول پرونده ) اقدام ننمايند ، مأموران مالياتي ذي ربط موظفند با ذکر دلايل کافي نسبت به رد درخواست اقدام نمايند.
- در موارديکه براي پرونده مؤدي داراي بدهي قطعي شده دستور توقف عمليات اجرائي توسط مراجع ذيصلاح از جمله ديوان عدالت اداري صادر شده و تا زمانيکه دستورمذکور لغو نگرديده ، ادارات امور مالياتي مجاز خواهند بودنسبت به صدور گواهينامه ثبت نام سه ماهه اقدام نمايند.
- در موارد خاص که با دلايل توجيهي قابل قبول امکان ثبت نام در طرح جامع مالياتي و يا پرداخت يا ترتيب پرداخت بدهي وجود ندارد و مؤديان از نظر ثبت نام و يا دريافت ماليات و عوارض از کارفرمايان يا خريداران با مشکل مواجه مي باشند ، مديران کل امورمالياتي مجاز خواهند بود با در نظر گرفتن وضعيت مؤدي و با اخذ تضمين لازم از جمله چک( از حساب هاي بانکي معتبر و فعال مؤديان ) و در صورت عدم امکان دريافت چک ، اخذ تعهد پرداخت ، امکان صدور گواهينامه ثبت نام حداکثرسه ماهه را براي اين دسته از مؤديان فراهم نمايند.
بديهي است مسئوليت بررسي و کنترل کليه موارد فوق بر عهده مأموران مالياتي ذي ربط و مديران کل امورمالياتي حسب مورد خواهد بود.