خدمات مالیاتی
کلیه شرکتها (اشخاص حقوقی) و اشخاص حقیقی که در امور تجاری و غیر تجاری فعالیت دارند مکلف به انجام تکالیف قانونی و مالیاتی هستند.پس باید نسبت به اجرای خدمات مالیاتی (انجام خدمات مالیاتی و مالی ) مربوط به شرکت یا موسسه خود اقدام کنند. این اقدام باعث میگردد که ساختار خدمات مالیاتی و مالی خود به درستی چیده شود و راهکارهای خوبی برای پرداخت مناسب و به موقع مالیات ارائه شود.
این تکالیف قانونی مربوط به موسسات یا شرکتهایی که معافیت مالیاتی دارند هم شامل است. طبق تبصره ۱ ماده ۱۴۶ مکرر قانون مالیات های مستقیم ارائه اظهارنامه مالیاتی، دفاتر و یا اسناد و مدارک موضوع ماده ۹۵ این قانون در موعد مقرر (طبق زمان بندی سازمان امور مالیاتی ) شرط برخورذداری از نرخ صفر و هرگونه معافیت یا مشوق مالیاتی مندرج در این قانون است. این قانون به این معنا هست که اگر شرکت یا موسسه ای دارای معافیت مالیاتی هم هست میبایست نسبت به اجرای تکالیف قانونی خود اقدام کند.
مالیات ها به دو دسته مالیات مستقیم و مالیات غیر مستقیم می باشد که از مودی یا مصرف کننده دریافت می شود. مالیات بر درآمد، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر اجاره و مالیات بر حقوق بیشترین پرداختی را در شرکتها و اشخاص حقیقی دارد.
به همین منظور شرکت حسابداری ماکان انجام خدمات مالیاتی ( خدمات مالی و مالیاتی ) را در بخشهای زیر طبقه بندی کرده است که بخشی از تکالیف مالیاتی هر مالیات شرح داده شده است:
مالیات بر درآمد
- تشکیل پرونده مالیات بر درآمد
- گرفتن کد اقتصادی جدید
- تهیه (پلمپ) دفاتر قانونی
- تهیه و تنظیم صورت معاملات فصلی
- تهیه اظهارنامه مالیات بر درآمد
- تحریر دفاتر قانونی
- پیوست اسناد حسابداری
- تهیه گزارشات مربوط به رسیدگی مالیاتی
- دفاعیه مالیاتی
- دادرسی مالیاتی و حضور در هیئت های مالیاتی
مالیات بر ارزش افزوده
- تشکیل پرونده مالیات بر ارزش افزوده
- تنظیم اظهارنامه ارزش افزوده
- گرفتن گواهینامه ارزش افزوده
- شرکت در جلسه رسیدگی مالیات بر ارزش افزوده
- تنظیم لوایح مالیات بر ارزش افزوده
- حضور در هیئت های حل اختلاف مالیاتی بابت مالیات بر ارزش افزوده
مالیات بر اجاره
- تشکیل پرونده مستغلات
- اظهارنامه مالیات بر املاک
- دفاعیه مالیات بر املاک
- تنظیم لوایح کاهش مالیات بر اجاره
مالیات بر حقوق
- تهیه لیست حقوق و دستمزد
- تنظیم لیست مالیات بر حقوق
- تهیه فیش مالیات بر حقوق
شرکت حسابداری ماکان قرارداد خدمات مالیاتی خود را به بخشهای پروژه ای، ماهیانه و پشتیبانی تقسیم کرده است که هر کدام از قراردادها را با توجه به نوع ، حجم ، موضوع فعالیت کارفرما منعقد میگردد.
برای بررسی شرکت جهت انتخاب نوع قرارداد در ابتدا نوع فعالیت شرکت و موضوع شرکت بررسی میگردد که شرکتها را به بازرگانی ، خدماتی ، تولیدی و پیمانکاری تقسیم میکنیم و پس از آن میزان فروش ، گردش حساب ، تعداد پرسنل و مبلغ ترازنامه بررسی می شود و در آخر پیش بینی تعداد سندی که ایجاد خواهد شد را بررسی کرده و سپس پیشنهاد نوع قرارداد ارائه میشود.
قرارداد پروژه ای
در این نوع قرارداد اسناد و مدارک برای موسسه حسابداری ارسال میشود تا تکالیف مالیاتی را انجام دهند. این نوع قرارداد برای شرکتهایی که حجم فعالیت قانونی کمی دارند یا تازه تاسیس هستند مورد استفاده است.
در این نوع قرارداد موسسه حسابداری با توجه به اینکه در پایان سال مالی اسناد و مدارک را ارائه میکنند مسئولیتی در قبال صورت معاملات فصلی و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده نخواهد داشت.
قرارداد ماهیانه
این نوع قرارداد خدمات مالیاتی برای شرکتهایی که حجم فعالیت مالی متوسطی دارند مورد استفاده است چون باید کنترل و رسیدگیهای حین کار صورت پذیرد تا بتوان گزارشات مالیاتی مورد نیاز تهیه شود و در موعد مقرر تکالیف مالیاتی صورت پذیرد.
قرارداد پشتیبانی
این خدمات مالیاتی برای شرکتهایی استفاده میشود که امور اداری و مالیاتی زیادی دارند و به مشاوره مالیاتی حین کار نیاز دارند اما هزینه خدمات مالی و مالیاتی زیادی بنا به شرایطی نمیتوانند پرداخت نمایند اما با این نوع قرارداد میتوانند کلیه امور مالیاتی خود را با کمترین هزینه انجام دهند. همچنین در این قرارداد خدمات مشاوره مالیاتی رایگان ارائه میگردد.
تعرفه قرارداد خدمات مالیاتی
تعرفه قرارداد خدمات مالیاتی با توجه به نوع قرارداد که قبلا توضیح داده شده است متفاوت هست. هر شرکتی با توجه به مشخصات شرکت و میزان خدماتی که ارائه می شود متفاوت می باشد. اما در کل شرکت حسابداری ماکان قرارداد های خود را به گونه ای اعلام میکند که هزینه ای مازاد بر شرکت تحمیل نگردد. این انعقاد قرارداد دو طرفه باعث رضایت خاطر اکثر مشتریان و کارفرمایان گردیده است و هر ساله تمدید قراردادهای گذشته را خواهیم داشت و بیشتر مشتریان ما قرارداد 5 الی 6 ساله دارند.
همین امر باعث گردیده است که شرکت حسابداری خدمات مالیاتی را با تعهد و مطابق قوانین مالیاتهای مستقیم و استاندارد حسابداری به شرکتها و موسسات ارائه میدهد. این باعث میشود که در هیئتهای حل اختلاف مالیاتی از پرونده مالیاتی دفاع شود و جرائم مالیاتی حداقل شود و مناسبترین مبلغ مالیات را پرداخت نمایند.
“شرکت حسابداری مفتخر است با تکیه بر تجربه و دانش فنی و کادری جوان و خلاق خدمات حسابداری و مدیریت مالی به کارفرمایان و مستریان بر پایه صداقت و تعهد کاری ارائه میدهد. این مهم محقق نمیگردد مگر با تعامل و اعتماد مقابل میان همکاران و مشتریان که سرلوحه خدمات این موسسه حسابداری است.”
سوالات متداول خدمات مالیاتی ماکان
خدمات مالیاتی به شرکتهایی پرداخت میشود که حجم فعالیت متوسط و کوچک داشته باشند و به شرکتها با فعالیت بزرگ خدمات مشاوره مالیاتی ارائه میشود. خدمات مالیاتی شامل مالیات عملکرد، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات مستغلات و مالیات بر درآمد حقوق میباشد که بیشتر شرکتهای خصوصی مشمول این نوع مالیات ها هستند.
قراردادهای خدمات مالیاتی بصورت پروژهای و پشتیبانی مالیاتی میباشد که شرکتهای خصوصی با حجم فعالیت کم و کوچک از خدمات مالیاتی پروژهای استفاده میکنند و شرکتهای با حجم فعالیت بالا از خدمات مالیاتی پشتیبانی استفاده میکنند که هر شرکت با توجه به نوع خدمات و حجم فعالیت قرارداد آن تنظیم میگردد.
در قراردادهای خدمات حسابداری فقط امور جاری و حسابداری شرکت انجام میشود و خدمات مالیاتی لحاظ نمیگردد و اگر شرکتی نیاز داشته باشد هر دو خدمات در یک قرارداد واحد بسته میشود و از مشاوره مالیاتی و خدمات آن هم برخوردار میشود.
یکی از خدمات مالیاتی شرکت حسابداری ماکان حضور در هیئتهای حل اختلاف مالیاتی و انجام امور مالیاتی جهت کاهش مالیات میباشد که این نیازمند کادری مجرب و با تجربه میباشد.
حسابداری ماکان با وجود پروندههای مالیاتی موفق این امر را محقق کرده است که به شرکتها در زمینه کاهش مالیات منطقی کمک و راهنمایی نماید.