[jwp-video n="1"]

با سلام، نکته بسیار مهمی که شرکت های تازه تاسیس باید به اون توجه ویژه داشته باشند، این هست که از تاریخ ثبت شرکت، شما ۲ ماه فرصت دارین تا دفاتر قانونیتون یا همان دفاتر کل و روزنامه حسابداری شرکتتون رو از داره ثبت شرکت‌ها دریافت کنید، به دریافت دفاتر قانون یا همان دفتر روزنامه و دفتر کل اصطلاحا پلمپ دفاتر گفته می شود.

 

دفاتر-قانونی

دفاتر قانونی چیست؟

طبق قانون تجارت کلیه بنگاه های اقتصادی تمامی رویدادهای مالی را در سند حسابداری ثبت می‌کنند و سپس در محلی مشخص که طبق قانون تجارت اعلام شده است ثبت میکنند که آن محل “دفاتر قانونی” می باشد.

این دفاتر پلمپ می باشد و توسط مرجع ذی صلاح برای آن بنگاه اقتصادی پلمپ می شود و باید در هنگام ثبت در آن اقدام شود تا ایرادی یا اشتباهی در آن رخ ندهد.

عدم دریافت دفاتر قانونی به منزله عدم رعایت قوانین می باشد و باعث میشود که آن شرکت یا بنگاه اقتصادی مشمول جرائم و تخلفات قانونی شود.

انواع دفاتر قانونی:

  • دفتر روزنامه
  • دفتر کل
  • دفتر دارایی
  • دفتر کپیه

پلمپ دفتر دارایی و دفتر کپیه الزامی نمی باشد.

در قدیم که سیستم های کامپیوتری موجود نبود دفاتر دیگری مثل دفتر معین و دفتر اشخاص نگهداری می شد که در حال حاضر منسوخ شده است و شرکتهای اندکی از آن استفاده میکنند.

دفتر روزنامه

 

دفتر روزنامه

دفتر روزنامه ، دفتری است که تمامی رویدادهای مالی و اسناد حسابداری به ترتیب شماره سند و تاریخ ثبت میشود و رعایت ترتیب تاریخ بسیار اهمیت دارد.

و اسناد حسابداری به دفتر روزنامه انتقال میگردد و دارای ستون شماره سند، تاریخ، شرح، بدهکار و بستانکار میباشد.

هنگام تحریر در شرح نوشته میشود: “ثبت به شرح اسناد حسابداری”

هنگام تحریر دفتر روزنامه دقت بسیاری باید شود که خط خوردگی ، اشتباه در تحریر ، جابجایی اسناد (تقدم و تاخر تاریخی در اسناد رخ ندهد)، نوشتن دفاتر با خودکار قرمز یا سبز یا مداد انجام نشود.

چون یکی از ایرادات بالا باعث رد دفاتر قانونی می شود و باعث جریمه رد دفاتر قانونی می شود. جریمه ای معادل ۲۰% مالیات متعلقه)

دفتر کل

پس از ثبت رویدادها در دفتر روزنامه کلیه اعداد به تفکیک هر حساب به دفتر کل منتقل می شود و مانده هر حساب در دفتر کل مشخص می شود.

برای مثال در طی سال مشخص می گردد که چه مقداری و در چه تاریخی ، موجودی نقد و بانک داشتیم.

دفتر کل دارای ستون صفحه دفتر روزنامه ، تاریخ، شرح، بدهکار، بستانکار و مانده می‌باشد و در شرح دفتر کل عبارت “نقل از دفتر روزنامه” ثبت می‌شود.

هنگام تحریر دفتر کل دقت بسیاری باید شود که خط خوردگی  اشتباه در تحریر، جابجایی اسناد ( تقدم و تاخر تاریخی در اسناد رخ ندهد ) ، نوشتن دفاتر با خودکار قرمز یا سبز رخ ندهد و باعث رد دفاتر قانونی نشود.

برخی از دلایلی که باعث رد دفاتر قانونی می شود:

  • استفاده از دفاتر سال های قبل
  • ثبت هرگونه اطلاعات غیر واقعی
  • ثبت نکردن فعالیت های مربوط به شعب یا شعبه شرکت
  • عدم ثبت یک یا چند فعالیت
  • تراشیدن، پاک کردن، محو کردن و مخدوش کردن مندرجات
  • درصورتی که دفاتر از پلمب خارج شده و فاقد یک یا چند برگ باشد
  • صفحات بیش از حد سفید گذاشته شده و سفید ماندن تمام صفحات به منظور سوء استفاده

دفاتر قانونی یکی از مواردی است که در هنگام انجام تکالیف قانونی باید دقت فراوان شود و اهمیت ویژه ای دارد و یکی از تکالیف مهم مالیاتی است.

هر گونه سوال یا ایرادی داشتید می توانید با کارشناسان شرکت حسابداری ماکان تماس بگیرید و مشاوره مالیاتی رایگان دریافت کنید.

شرکت و موسسه حسابداری ماکان!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 7 =