با سلام، نکته بسیار مهمی که شرکت های تازه تاسیس باید به اون توجه ویژه داشته باشند، این هست که از تاریخ ثبت شرکت، شما ۲ ماه فرصت دارین تا دفاتر قانونیتون یا همان دفاتر کل و روزنامه حسابداری شرکتتون رو از داره ثبت شرکت ها دریافت کنید، به دریافت دفاتر قانون یا همان دفتر روزنامه و دفتر کل اصطلاحا پلمپ دفاتر گفته می شود.
دفاتر قانونی چیست؟
طبق قانون تجارت کلیه بنگاه های اقتصادی تمامی رویدادهای مالی را در سند حسابداری ثبت میکنند و سپس در محلی مشخص که طبق قانون تجارت اعلام شده است ثبت میکنند که آن محل ” دفاتر قانونی ” می باشد.
این دفاتر پلمپ می باشد و توسط مرجع ذی صلاح برای آن بنگاه اقتصادی پلمپ می شود و باید در هنگام ثبت در آن اقدام شود تا ایرادی یا اشتباهی در آن رخ ندهد.
عدم دریافت دفاتر قانونی به منزله عدم رعایت قوانین می باشد و باعث میشود که آن شرکت یا بنگاه اقتصادی مشمول جرائم و تخلفات قانونی شود.
انواع دفاتر قانونی:
- دفتر روزنامه
- دفتر کل
- دفتر دارایی
- دفتر کپیه
پلمپ دفتر دارایی و دفتر کپیه الزامی نمی باشد.
در قدیم که سیستم های کامپیوتری موجود نبود دفاتر دیگری مثل دفتر معین و دفتر اشخاص نگهداری می شد که در حال حاضر منسوخ شده است و شرکتهای اندکی از آن استفاده میکنند.
دفتر روزنامه
دفتر روزنامه ، دفتری است که تمامی رویدادهای مالی و اسناد حسابداری به ترتیب شماره سند و تاریخ ثبت میشود و رعایت ترتیب تاریخ بسیار اهمیت دارد.
و اسناد حسابداری به دفتر روزنامه انتقال میگردد و دارای ستون شماره سند ، تاریخ ، شرح ، بدهکار و بستانکار میباشد.
هنگام تحریر در شرح نوشته میشود : ” ثبت به شرح اسناد حسابداری ”
هنگام تحریر دفتر روزنامه دقت بسیاری باید شود که خط خوردگی ، اشتباه در تحریر ، جابجایی اسناد ( تقدم و تاخر تاریخی در اسناد رخ ندهد ) ، نوشتن دفاتر با خودکار قرمز یا سبز یا مداد انجام نشود.
چون یکی از ایرادات بالا باعث رد دفاتر قانونی می شود و باعث جریمه رد دفاتر قانونی می شود.(جریمه ای معادل ۲۰% مالیات متعلقه )
دفتر کل
پس از ثبت رویدادها در دفتر روزنامه کلیه اعداد به تفکیک هر حساب به دفتر کل منتقل می شود و مانده هر حساب در دفتر کل مشخص می شود.
برای مثال در طی سال مشخص می گردد که چه مقداری و در چه تاریخی ، موجودی نقد و بانک داشتیم.
دفتر کل دارای ستون صفحه دفتر روزنامه ، تاریخ ، شرح ، بدهکار ، بستانکار و مانده می باشد و در شرح دفتر کل عبارت ” نقل از دفتر روزنامه ” ثبت می شود.
هنگام تحریر دفتر کل دقت بسیاری باید شود که خط خوردگی ، اشتباه در تحریر ، جابجایی اسناد ( تقدم و تاخر تاریخی در اسناد رخ ندهد ) ، نوشتن دفاتر با خودکار قرمز یا سبز رخ ندهد و باعث رد دفاتر قانونی نشود.
برخی از دلایلی که باعث رد دفاتر قانونی می شود:
- استفاده از دفاتر سال های قبل
- ثبت هرگونه اطلاعات غیر واقعی
- ثبت نکردن فعالیت های مربوط به شعب یا شعبه شرکت
- عدم ثبت یک یا چند فعالیت
- تراشیدن، پاک کردن، محو کردن و مخدوش کردن مندرجات
- درصورتی که دفاتر از پلمب خارج شده و فاقد یک یا چند برگ باشد
- صفحات بیش از حد سفید گذاشته شده و سفید ماندن تمام صفحات به منظور سوء استفاده
دفاتر قانونی یکی از مواردی است که در هنگام انجام تکالیف قانونی باید دقت فراوان شود و اهمیت ویژه ای دارد و یکی از تکالیف مهم مالیاتی است.
هر گونه سوال یا ایرادی داشتید می توانید با کارشناسان شرکت حسابداری ماکان تماس بگیرید و مشاوره مالیاتی رایگان دریافت کنید.