درحال بارگذاری...

با سلام، نکته بسیار مهمی که شرکت های تازه تاسیس باید به اون توجه ویژه داشته باشند، این هست که از تاریخ ثبت شرکت، شما ۲ ماه فرصت دارین تا دفاتر قانونیتون یا همان دفاتر کل و روزنامه حسابداری شرکتتون رو از داره ثبت شرکت ها دریافت کنید، به دریافت دفاتر قانون یا همان دفتر روزنامه و دفتر کل اصطلاحا پلمپ دفاتر گفته می شود.

دفاتر قانونی چیست؟

طبق قانون تجارت کلیه بنگاه های اقتصادی تمامی رویدادهای مالی را در سند حسابداری ثبت میکنند و سپس در محلی مشخص که طبق قانون تجارت اعلام شده است ثبت میکنند که آن محل ” دفاتر قانونی ” می باشد.

این دفاتر پلمپ می باشد و توسط مرجع ذی صلاح برای آن بنگاه اقتصادی پلمپ می شود و باید در هنگام ثبت در آن اقدام شود تا ایرادی یا اشتباهی در آن رخ ندهد.

عدم دریافت دفاتر قانونی به منزله عدم رعایت قوانین می باشد و باعث میشود که آن شرکت یا بنگاه اقتصادی مشمول جرائم و تخلفات قانونی شود.

انواع دفاتر قانونی:

  • دفتر روزنامه
  • دفتر کل
  • دفتر دارایی
  • دفتر کپیه

پلمپ دفتر دارایی و دفتر کپیه الزامی نمی باشد.

در قدیم که سیستم های کامپیوتری موجود نبود دفاتر دیگری مثل دفتر معین و دفتر اشخاص نگهداری می شد که در حال حاضر منسوخ شده است و شرکتهای اندکی از آن استفاده میکنند.

 

دفتر روزنامه

دفتر روزنامه ، دفتری است که تمامی رویدادهای مالی و اسناد حسابداری به ترتیب شماره سند و تاریخ ثبت میشود و رعایت ترتیب تاریخ بسیار اهمیت دارد.

جرائم خطرناک مالیات بر ارزش افزوده چیست؟
مطلب پیشنهادی برای شما!

و اسناد حسابداری به دفتر روزنامه انتقال میگردد و دارای ستون شماره سند ، تاریخ ، شرح ، بدهکار و بستانکار میباشد.

هنگام تحریر در شرح نوشته میشود : ” ثبت به شرح اسناد حسابداری ”

هنگام تحریر دفتر روزنامه دقت بسیاری باید شود که خط خوردگی ، اشتباه در تحریر ، جابجایی اسناد ( تقدم و تاخر تاریخی در اسناد رخ ندهد ) ، نوشتن دفاتر با خودکار قرمز یا سبز یا مداد انجام نشود.

چون یکی از ایرادات بالا باعث رد دفاتر قانونی می شود و باعث جریمه رد دفاتر قانونی می شود.(جریمه ای معادل ۲۰% مالیات متعلقه )

 

دفتر کل

پس از ثبت رویدادها در دفتر روزنامه کلیه اعداد به تفکیک هر حساب به دفتر کل منتقل می شود و مانده هر حساب در دفتر کل مشخص می شود.

برای مثال در طی سال مشخص می گردد که چه مقداری و در چه تاریخی ، موجودی نقد و بانک داشتیم.

دفتر کل دارای ستون صفحه دفتر روزنامه ، تاریخ ، شرح ، بدهکار ، بستانکار و مانده می باشد و در شرح دفتر کل عبارت ” نقل از دفتر روزنامه ” ثبت می شود.

هنگام تحریر دفتر کل دقت بسیاری باید شود که خط خوردگی ، اشتباه در تحریر ، جابجایی اسناد ( تقدم و تاخر تاریخی در اسناد رخ ندهد ) ، نوشتن دفاتر با خودکار قرمز یا سبز رخ ندهد و باعث رد دفاتر قانونی نشود.

 

برخی از دلایلی که باعث رد دفاتر قانونی می شود:

  • استفاده از دفاتر سال های قبل
  • ثبت هرگونه اطلاعات غیر واقعی
  • ثبت نکردن فعالیت های مربوط به شعب یا شعبه شرکت
  • عدم ثبت یک یا چند فعالیت
  • تراشیدن، پاک کردن، محو کردن و مخدوش کردن مندرجات
  • درصورتی که دفاتر از پلمب خارج شده و فاقد یک یا چند برگ باشد
  • صفحات بیش از حد سفید گذاشته شده و سفید ماندن تمام صفحات به منظور سوء استفاده
هزینه های واحدهای تجاری
مطلب پیشنهادی برای شما!

دفاتر قانونی یکی از مواردی است که در هنگام انجام تکالیف قانونی باید دقت فراوان شود و اهمیت ویژه ای دارد و یکی از تکالیف مهم مالیاتی است.

هر گونه سوال یا ایرادی داشتید می توانید با کارشناسان شرکت حسابداری ماکان تماس بگیرید و مشاوره مالیاتی رایگان دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *