همان طور که می دانید که هیچ کسی دوست ندارد مالیات بپردازد و مالیات شرکت ها می تواند دلهره آور به نظر برسد. به عنوان یک صاحب مشاغل کوچک، نحوه مدیریت مالیات مشاغل خود به طور کلی بستگی به این دارد که کسب و کار شما در کجا واقع شده است، نحوه ساختاری بودن آن و اینکه آیا شما کارمند دارید. به طور معمول باید مالیات اشتغال را بر درآمد تجاری خود بپردازید. اگر کارمندی دارید، باید مالیات اشتغال از جمله جبران خسارت کارگران و بیمه بیکاری را نیز بپردازید. هر چند وقت یک بار این مالیات ها باید متفاوت باشند. شرکت ها نه تنها فرم مالیات و تخفیف خاص خود را دارند، بلکه بسیاری از شرکت های کوچک می تواند نحوه رسیدگی به مالیات شرکت ها را انتخاب کنند. اما قبل از تصمیم گیری در خصوص رسیدگی به مالیات شرکت ها بهتر است باید با اصول تشکیل پرونده های مالیات بر درآمد شرکت ها آشنا شوید. این مقاله در خصوص نحوه رسیدگی به مالیات شرکت ها می باشد. پس با ما همراه باشید.

طبق قوانین مالیاتی کشور هر فرد حقوقی ایرانی بعد از این که یک شرکت را تاسیس کرد باید نسبت به تمام درآمدهای به دست آورده از شرکت چه در داخل و چه در خارج از ایران برای پرداخت مالیات آن شرکت اقدامات لازم را انجام دهد. لازم است بدانید که وزارت خانه ها، موسسه های دولتی، شهرداری ها و همچنین سازمان هایی که بودجه آنها از طریق دولت تامین می گردد، از پرداخت مالیات معاف می باشند.

رسیدگی به مالیات شرکت ها

ممکن است برایتان سوال پیش آید که اگر شرکتی مالیات خود را پرداخت نکند، چه اتفاقی می افتد؟ طبق مقررات مالیاتی کلیه شرکت های ثبت شده در اداره ثبت شرکت ها، بایستی مالیات پرداخت کنند و در صورت عدم توجه به پرداخت مالیات، تبعات سنگینی تحمیل می شوند که می توان به محرومیت آنها در استفاده از تسهیلات و مزایای قانونی و پرداخت جرائم مالیاتی اشاره کرد. از سوی دیگر برای رسیدگی به مالیات شرکت ها و جرایم آنها، خود اداره مالیات این کار را انجام می دهد. از این رو رسیدگی به مالیات شرکت ها برای هر نوع شرکتی ضروری می باشد و صاحبان شرکت ها باید پس از ثبت شرکت نسبت به این عمل اقدام کنند و این اقدام برای این انجام می شود که شرکت هر ساله باید صورت حساب دارایی خود را برای مشخص کردن مالیات به حوزه تعیین شده ارائه دهد. علاوه بر مشخص کردن حوزه باید نسبت به پلمپ نمودن دفتر های تجاری خود در هر سال مالی نیز اقدام نماید.

محاسبه هزینه حسابداری

محاسبه هزینه حسابداری

چه کسانی باید مالیات بپردازند؟

جهت رسیدگی به مالیات شرکت ها افراد زیر باید مالیات بپردازند:

  • تمام مالکان اعم از افراد حقیقی و حقوقی باید برای اموال یا املاک خود در کشور ایران براساس مقررات باب دوم مالیات بپردازند.
  • هر فرد حقیقی و حقوقی که اقامت دائم ایران دارند، باید نسبت به تمام درآمدهایی که داخل یا خارج از کشور ایران به دست می آورد مالیات بپردازد.
  • هر فرد حقیقی مقیم ایرانی در خارج از ایران باید برای تمام درآمدهایی که در داخل یا خارج از ایران به دست می آورد، مالیات بپردازد.
نحوه تحریر دفاتر قانونی به چه صورت انجام می شود؟
مطلب پیشنهادی برای شما!

 

محاسبه رسیدگی به مالیات های شرکت به چه صورت است؟

لازم است بدانید که برای رسیدگی به مالیات شرکت ها و همچنین محاسبه مالیات باید سال مالی تعیین شود. سال مالی به مدت زمانی گفته می شود که فرد حقوقی باید در پایان آن باید به امور مالی خود رسیدگی کند و الزامی ندارد که منطبق با سال شمسی باشد. سال مالی برای افراد حقوقی از اول فروردین ماه تا پایان اسفند ماه سال جاری می باشد به جز سال اول که شروع سال مالی از زمان تاریخ تاسیس شرکت می باشد. افراد حقوقی بعد از رسیدگی به حساب های خود باید آنها ار طبق یک اظهارنامه، ترازنامه و حساب سود و ضرر به سازمان مربوطه ارائه گردد. با ارائه اظهارنامه از سوی افراد حقوقی، اداره امور مالیاتی مکلف به رسیدگی به اظهارنامه و بررسی آن است. مدت زمان رسیدگی به اظهارنامه افراد حقوقی جهت رسیدگی به مالیات شرکت ها حداکثر یک سال پس از انقضای مهلت ارائه اظهارنامه است و اگر در این مدت ابلاغیه ای از طرف اداره امور مالیاتی اعلام نگردد، به معنای تایید اظهارنامه و در واقع قطعی شدن آن است. اما لازم است بدانید که عدم ارائه اظهارنامه و به طور کلی عدم رسیدگی به مالیات شرکت ها سبب دریافت مقادیر سنگینی از هزینه ها و جریمه هایی می شود بنابراین لازم است که بلافاصله اقدامات مربوط به رسیدگی به مالیات شرکت ها را انجام دهید تا درگیر مشکلات احتمالی نشوید.

اقدامات لازم جهت رسیدگی به مالیات شرکت ها چیست؟

از جمله اقدامات لازم جهت رسیدگی به مالیات شرکت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنظیم دفاتر قانونی
  • تنظیم اظهارنامه مالیاتی به صورت تخصصی
  • انجام تمام امور حسابداری شرکت ها
  • دفاع مالیاتی
  • معافیت مالیاتی
حسابداری مالیاتی چیست؟
مطلب پیشنهادی برای شما!

رسیدگی به مالیات شرکت ها که فعالیتی ندارند چگونه است؟

ممکن است یک شرکت بعد از ثبت خود به دلایل مختلفی از جمله ورشکستگی، دلسرد شدن از کار، به وجود آمدن اختلاف بین شریک ها و وضعیت اقتصادی نمی تواند به فعالیت خود ادامه دهد و به عبارتی گردش مالی این شرکت صفر است و هیچ خرید و فروشی صورت نمی گیرد و یا هیچ قراردادی در شرکت بسته نمی شود. شرکت ثبت شده ای که هیچ فعالیتی ندارد باید تمام اقداماتی را که شرکت ثبت شده با فعالیت را انجام می دهد، انجام دهد و علاوه بر موارد ذکر شده باید در پایان سال مالی، در زمان رسیدگی به مالیات شرکت ها نامه عدم فعالیت را به اداره امور مالیانی ارائه دهد. همچنین در زمان رسیدگی به مالیات شرکت ها بهتر است بدون فعالیت باید به موارد زیر دقت کرد:

  • شرکت ثبت شده ای که هیچ فعالیتی ندارد نیز باید پرونده امور مالیاتی، تشکیل دهد.
  • اگر شرکتی در هر سالی که فعالیت نداشته باشد، باید اعلام کند.
  • هیچ گونه معامله ای مالی و فاکتور خرید و فروشی به نام خود شرکت و یا صاحبان آن ثبت نشده باشد.
  • اظهارنامه مالیات و همچنین مالیات بر ارزش افزوده به صورت سفید به اداره امور مالیاتی ارائه گردد.

امید است که مطالعه این مقاله در خصوص نحوه رسیدگی به مالیات شرکت ها مورد توجه شما خوانندگان گرامی قرار گیرد.

منبع: موسسه حقوقی ملک پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *