انواع خدمات حسابداری و مالی را بدانید!!!
در این بخش سعی داریم خدمات حسابداری و مالی مورد نیاز شرکتها و موسسه ها را نام ببریم تا مدیران و حسابداران آشنایی بیشتری نسبت به سیستم حسابداری و مالی خود داشته باشند.
مدیران در ابتدا باید فرآیند حسابداری شرکت خود را بشناسند.
منظور از فرآیند مالی و حسابداری این است که چه کارهایی در شرکت انجام میشود تا رویداد مالی شناسایی ، ثبت و بایگانی شود و در انتها بتوانند گزارشات مورد نیاز خود را دریافت کنند.
پس از شناخت فرآیند مالی که رکن اصلی خدمات حسابداری و مالی می باشد مراحل انجام امور حسابداری را لیست میکنیم تا شناخت بهتری پیدا کنیم.
مراحل انجام امور حسابداری
مراحل امور حسابداری به شرح ذیل می باشد:
- شناسایی رویداد های مالی
- ثبت اسناد حسابداری در سیستم مالی
- تهیه روکش سند حسابداری
- بایگانی اسناد حسابدرای
- بررسی و تایید اسناد حسابداری
- تهیه گزارشات داخلی مدیریت
- تهیه گزارشات مربوط به اداره مالیات
- تهیه گزارشات مربوط به اداره بیمه
- تهیه گزارشات مربوط به سایر ادارات و ارگان ها
- تهیه صورت های مالی پایان سال و میان دوره
- بستن حساب های پایان سال
- تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی
- رسیدگی مالیات و بیمه
- رسیدگی مالیات بر ارزش افزوده
- دیگر امور مالیاتی و بیمه
این مراحل بصورت کلی و مختصر می باشد و مراحل ثبت شده در هیچ استانداردی نمی باشد بلکه بصورت تجربی و بر پایه اطلاعات حسابداری ارائه شده است.
در هر شرکت این مراحل می تواند بیشتر یا حتی متفاوت می باشد.
ما سعی کردیم با تعریف کلیشه ای حسابداری ” حسابداری یعنی شناسایی ، ثبت و … ” متفاوت و کاربردی تر می باشد.
از شما هم خواهش می کنیم نظرات خود را در مورد خدمات حسابداری و مالی ارائه دهید تا بتوانیم تعریف کاربردی تری ارائه بدهیم.
تا بتوانیم علم حسابداری را به افراد غیرمالی به راحتی بیان کنیم.
منبع : موسسه حسابداری ماکان