اگر در مشاغل کوچک خود کارمند دارید، مرتبط باید حقوق و دستمزد آنها را کنترل کنید. همچنین باید هزینه های حقوق و دستمزد را در کتاب های حسابداری خود ثبت کنید و باید بدانید که چگونه حسابداری دستمزد و حقوق را انجام دهید. در دنیای محاسبات، حسابداری حقوق و دستمزد از مهمترین موضوعاتی است که کلیه کسب و کارها چه کوچک و چه بزرگ همواره با آن سروکار دارند. از این رو شرکت حسابداری ماکان در این مقاله قصد دارد به شرح کاملی از حسابداری حقوق ودستمزد بپردازد. اما ممکن است برای شما سوال پیش آید که منظور از حسابداری حقوق و دستمزد چیست؟

در ابتدا لازم است بدانید که مفهوم حقوق و دستمزد در حسابداری به هیچ عنوان سخت نمی باشد. افرادی که به عنوان حسابدار و یا مسئول امور مالی در شرکتی یا کسب و کاری مشغول به کار می شوند، باید کارکرد تمام پرسنل آن شرکت را به طور دقیق محاسبه نمایند و تمام جزئیات آن در قالب یک فیش رسمی به عنوان فیش حقوقی به پرسنل تحویل دهند. همان طور که قبلا اشاره شد اطلاعات مربوط به حقوق و دستمزد پرسنل، باید هر ماه به عنوان هزینه در دفاتر حسابداری ثبت گردند تا در محاسبات مالی نیز محاسبه شوند. هزینه های وارد شده در حساب کارمزد شامل دستمزدهای ناخالص، حقوق و سایر درآمد و همچنین مالیات حقوق و دستمزد می شود.

اهمیت استفاده از نرم افزارهای مالی زمانی مورد توجه قرار گرفت که محاسبات پیچیده را بتوان در کوتاه ترین زمان ممکن و بدون هیچ خطایی انجام داد. سند حسابداری حقوق و دستمزد، یک نمونه از این محاسبات است که مسئولین مالی همواره با آن سر و کار دارند. این سند به دسته های حقوق و دستمزد ثبت شده در ماه، ثبت لیست حقوق و دستمزد در آخر هر ماه و ثبت پرداخت پرداخت های مربوط به حقوق و دستمزد تقسیم بندی می شوند.

اظهارنامه ارزش افزوده چیست؟
مطلب پیشنهادی برای شما!

حسابداری حقوق و دستمزد

کار حسابداری حقوق و دستمزد چگونه انجام می شود؟

افرادی که کار این انجام می دهند، گزارش ها و صورت های مالی مختلف را برای شرکت تولید، نگهداری و تفسیر می کنند. بیشتر کار آنها در داخل شرکت انجام می شود و پیروی از استانداردهای مختلف دولت و سیاست های شرکت بسیار مهم می باشد. بسته به اندازه شرکت، این کار ممکن است با تیمی از حسابداران دیگر یا به طور مستقل انجام شود. با این حال کار حسابداری حقوق و دستمزد باید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد که هم به صورت مستقل و هم در یک تیم کار کنند. تمام کارها در ساعات اداری منظم در محیط داخلی انجام می شود، اگرچه ممکن است برخی از اضافه کاری به دلیل مهلت های آتی یا سایر نیازهای تجاری مورد نیاز باشد. برای این کار علاوه بر دقت و توجه زیاد، مهارت در برنامه های رایانه ای اساسی مانند مجموعه Microsoft Office نیز لازم است.

افرادی که در شرکت های مختلف کار مشغول به حسابداری حقوق ودستمزد هستند، غالبا شغل را به سطوح مختلفی تقسیم می کنند. در بالاترین سطح ، موقعیت به طور معمول نیاز به تجربه حداقل پنج سال در نقش مشابه دارد. موقعیت های سطح پایین ممکن است به تجربه کمتری نیاز داشته باشد یا سطح ورود باشد. اکثر موقعیت ها حداقل به یک مدرک لیسانس حسابداری، امور مالی یا یک رشته مرتبط نیاز دارند.

نمونه هایی از حسابداری حقوق و دستمزد

برای اطمینان از ثبت صحیح حقوق و دستمزد، می توانید ورودی ها را به سه روش جداگانه زیر انجام دهید:

  • ثبت شده های اولیه
  • دستمزدهای وصول شده
  • پرداخت های دستی

روش اول، روش استاندارد برای وارد کردن داده های حقوق و دستمزد است که فقط در مورد دستمزد کارمندان، مالیات ها و اموال است و نه شرکت. ثبت شده های اولیه، ورودی های اصلی برای حسابداری حقوق ودستمزد هستند. برای این ورودی ها، دستمزدهای ناخالص خود را که کارمندان شما درآمد دارند ثبت می کنید و همچنین مالیات های استغالزایی را که به دولت مدیون هستند، نیز درج می کنید.

نحوه تحریر دفاتر قانونی به چه صورت انجام می شود؟
مطلب پیشنهادی برای شما!

دستمزدهای حساب شده در پایان هر دوره حسابداری ثبت می شوند که می تواند به صورت سه ماهه یا سالانه باشد اما به اندازه شرکت بستگی دارد و میزان فوریت های ذی نفعان خارجی باید اطلاعات مالی را بررسی کند. این ورودی ها میزان دستمزدی را که مدیون کارمندانی هستند که هنوز پرداخت نشده اند، نشان می دهد. در آینده وقتی آن دستمزدها را پرداخت می کنید، ورودی ها را برعکس می کنید که به روش اول انجام می شود. پرداخت های دستی نیز گهگاه انجام می شوند. هنگامی که یک چک را برای تنظیم حقوق یا خاتمه کارمندان قطع کرده اید، از این ورودی ها استفاده کنید.

 

حسابداری حقوق و دستمزد

مراحل ثبت حسابداری حقوق و دستمزد

در نگاه اول این کار می تواند سخت و پیچیده به نظر می رسد اما اگر مراحل گفته شده برای ثبت حسابداری حقوق ودستمزد در ادامه را به خوبی دنبال کنید، می توانید آن را به آسانی یاد بگیرید. مراحل فعالیت به شرح زیر می باشد:

مرحله اول: ثبت هزینه های حقوق و دستمزد

ابتدا باید اطلاعات مربوط به دفترچه اصلی خود را از دفترچه حقوق عمومی دریافت کنید. این ورودی ها، هزینه های حقوق و دستمزد خواهد بود. هزینه ها شامل مواردی است که مربوط به حقوق و دستمزد شما در طی دوره حسابداری بوده است.

مرحله دوم: ثبت بدهی ها

در این مرحله  اطلاعات مربوط به بدهی ها را ثبت می کنید، اطلاعات مربوط به مبلغی را که شما مدیون می باشند اما هنوز پرداخت نکرده اید.

مرحله سوم: دوره های حسابداری انتقالی

سرانجام مبالغی را که به کارمندان و دولت بدهکار می باشند پرداخت خواهید کرد. هنگام پرداخت بدهی، معاملات دیگری قابل پرداخت نیستند. شما باید برای کاهش حساب وجه نقد و از بین بردن مانده حساب بدهی، ورودی های بیشتری انجام دهید. از آنجا که از شر پرداخت های مالی خلاص می شوید، پس حساب بدهی را پرداخت کنید.

امید است که مطالعه این مقاله مورد توجه شما خوانندگان گرامی قرار گرفته باشد.

 

 

منابع

https://fitsmallbusiness.com/how-to-do-payroll-accounting/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *