مقاله

حسابداری

کاربرد حسابداری

حسابداری و کاربردآن

در این مقاله در رابطه با کاربرد حسابداری و کلیات حسابداری توسط موسسه حسابداری ماکان توضیح داده میشود.

حسابداری عبارت است جمع آوری، تجزیه و تحلیل، اندازه گیری، ثبت،طبقه بندی و تلخیص اطلاعات مالی.

حسابداری یک نوع سیستم اطلاعاتی می باشد که با ارائه گزارشات مالی استفاده کنندگان از اطلاعات مالی را برای تصمیم گیری همراهی می نماید.

کاربرد حسابداری در ارائه صورت های مالی و گزارشات مدیریتی می باشد.

کاربرد حسابداری

حسابداری زبان تجارت است و میتوان گفت که یکی از جزء های اصلی یک واحد تجاری می باشد.

مدیران واحدهای تجاری با توجه به گزارشات گروه مالی در رابطه با واحد تجاری تصمیم گیری می کنند.

اصلی ترین کاربرد حسابداری ارائه صورت های مالی است.

اشخاص برون سازمانی، درون سازمانی و تمام افراد جامعه میتوانند با مطالعه صورت های مالی در رابطه با واحد تجاری قضاوت آگاهانه نمایند.

صورت های مالی

صورت های مالی بر اساس استاندارد های ایران عبارت است از:

۱_ترازنامه

۲_صورت سود و زیان.

۳_صورت سود و زیات جامع.

۴_صورت جریان وجه نقد.

۵_یادداشت های توضیحی همراه.

موسسه حسابداری لازم به ذکر می داند که نام دیگر ترازنامه صورت وضعیت مالی می باشد.

یکی از ویژگی های اصلی صورت های مالی که شرکت حسابداری برآن تاکید دارد قابل اتکاء بودن و قابل فهم بودن صورت های مالی می باشد.

قابل اتکاء بودن صورت های مالی یعنی وجود بیان صادقانه که اصل افشاء در اصول حسابداری برآن تاکید دارد.

صورت های مالی باید قابل فهم باشد که ادغام،طبقه بندی اطلاعات مالی و همینطور توان استفاده کنندگان از ویژگی های قابل فهم بودن می باشد.

مفروضات حسابداری

مفروضات حسابداری جنبه زیر بنایی داشته و نقش کابردی در تهیه صورت های مالی دارد.

مفروضات حسابداری که منشا و شالوده سایر اطلاعات و مفاهیم اصول حسابداری و مالی می باشند در تهیه صورت های مالی بر اصول حسابداری مقدم هستند.

انواع مفروضات حسابداری بر اساس استاندارد های حسابداری ایران :

۱_فرض تفکیک شخصیت

فرض تفکیک شخصیت در رابطه با این موضوع تاکید دارد که شرکت بصورت جداگانه از سرمایه گذاران و سهامداران دارای یک شخصیت حقوقی می باشد.

۲_فرض تداوم فعالیت

فرض تداوم فعالیت در خصوص این موضوع تاکید دارد که شرکت در آینده ای قابل پیش بینی تداوم و استمرار خواهد داشت.

باتوجه به فرض تداوم فعالیت طبقه بندی دارایی ها و بدهی ها به جاری و غیر جاری و همینطور بکارگیری اصل بهای تمام شده تاریخی معنی پیدا می کند.

۳_فرض دوره مالی

باتوجه فرض دوره مالی عمر شرکت به دوره های کوتاه تقسیم میشود که در پایان هر دوره شرکت باید باتوجه به فعالیت خود گزارشات مالی ارائه دهد.

۴_فرض واحد پولی

باتوجه به فرض واحد پولی یا واحد اندازه گیری شرکت تمام دارایی، بدهی وسرمایه خود را و همینطور فعالیت خود را بر مبنای واحدی مشخص که همان واحد پولی است اندازه گیری می نماید.

اصول حسابداری

اصول حسابداری عبارت است از:

۱_اصل بهای تمام شده

۲_اصل تحقق درآمد

۳_اصل تطابق هزینه با درآمد

۴_اصل افشاء

اصول حسابداری میثاق، قواعد و رویه هایی هستند که از پشتوانه نظری کامل برخوردار بوده و بر اساس نیاز استفاده کنندگان شکل گرفته است.

استفاده کنندگان از اطلاعات مالی

بصورت کلی استفاده کنندگان از اطلاعات مالی به دو دسته برون سازمانی و درون سازمانی تقسیم میشوند.

استفاده کنندگان درون سازمانی مانند مدیران واحد تجاری.

استفاده کنندگان برون سازمانی عبارت اند از:

۱_سهام داران

۲_دولت

۳_بانک ها

۳_اعتبار دهندگان و …

کاربرد حسابداری در مسائل مالیاتی عبارت است از تهیه گزارشات مورد نیاز ممیز های مالیاتی…

وارائه اسناد و مدارک مورد نیاز و همینطور تهیه اظهارنامه مالیاتی به صحیح ترین شکل ممکن.

موسسه خدمات مالی ماکان در این رابطه تمام خدمات مالیاتی را به بهترین شکل ممکن ارائه می نماید.

 

حسابداری
5 (100%) 7 vote[s]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *