آموزش

راهنمای بکارگیری قوانین مالیاتی

قوانین مالیاتی

راهنمای بکارگیری قوانین مالیاتی

یکی از اشتباهات حسابداران عدم بکارگیری قوانین مالیاتی در انجام امور است. منظور از بکارگیری قوانین مالیاتی این است که چگونه قوانین مالیاتی را رعایت کنیم یا چگونه قوانین مالیاتی را در امور حسابداری بکار بگیریم.

در این بخش میخواهیم شرح کلی قوانین مالیاتی مرتبط با قسمت های مختلف خدمات حسابداری مثل موجودی نقد و بانک ، خرید ، فروش و انبار ارائه دهیم.

این موضوع باعث میشود از اشتباهات مالیاتی جلوگیری کنیم تا مشمول جریمه و مالیات مضاعف نشویم که برای رسیدن به این اهداف مالیاتی ابتدا باید ساختار خدمات مالیاتی شرکت طبق مراحل زیر اصلاح کنیم.

قوانین مالیاتی مرتبط با حسابهای بانکی

ورودی های حسابهای بانکی دقیقا بصورت صحیح طی مراحل زیر صورت گیرد :

الف) توسط مشتری که بخشی از مبلغ یا کل مبلغ فاکتور صادر شده است را به همراه مبلغ مالیات بر ارزش افزوده به حساب واریز نماید.

ب) سود بانکی یا سود مشارکت که به حساب واریز گردد.

ج) توسط شرکای شرکت که در مواقع کسری موجودی بابت هزینه ها صورت می گیرد که الزاما باید بصورت مشخص در فیش بانکی یا شرح تراکنش مربوطه یا طی صورت جلسه هیئت مدیره صراحتا” جهت پوشش هزینه های شرکت تشریح گردد.

د) دریافت تسهیلات از بانک که صورت میگیرد بصورت کامل مصارف آن شرح داده شود.

همچنین موارد ورودی به حسابهای بانکی و نقد طی موارد مختلفی می تواند صورت پذیرد اما چهار مورد از مراحلی که اهمیت ویژه دارد شرح داده شد.

خروجی از حسابهای بانکی بایستی به شرح ذیل صورت پذیرد:

الف) مبالغ بالای ۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال صرفا از حساب بانکی شرکت و با شرح توضیحات مناسب خارج گردد.

ب) از کلیه چک های پرداختی رسید دریافت گردد.

ج) به هیچ عنوان هزینه های شخصی مدیران شرکت ها که غیر مرتبط با فعالیت شرکت می باشد ، به صورت مستقیم از حساب شرکت پرداخت نگردد.

د) هزینه هایی مثل حقوق و دستمزد پرسنل مطابق لیست بیمه ارسالی از حساب بانکی شرکت واریز گردد.

متن قانونی مرتبط : تبصره ۳ ماده ۱۴۷ ق م م : پذیرش هزینه های پرداختی قابل قبول مالیاتی موضوع این قانون که به شیوه تهاتری انجام نشود از مبلغ پنجاه میلیون ریال به بالا منوط به پرداخت یا تسویه وجه آن از طریق سامانه بانکی خواهد بود.

قوانین مرتبط با صدور صورتحساب های فروش

صورتحسابهای شرکت باید طبق نمونه رسمی اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی بوده و با شماره سریال های چاپ شده ملخی باشد.

صورتحساب های صادره بایستی از نظر تاریخ و شماره سریال در توالی یکدیگر صادر گردد. از این رو بهتر است در لحظه ثبت سفارش فاکتور یا پیش فاکتور بدون سریال اصلی صادر شود و پس از قطعیت معامله در صورتحساب اصلی وارد گردد.

کلیه اطلاعات هویتی خود شرکت باید روی صورتحساب وجود داشته باشد و از طرفی نیاز است کلیه اطلاعات هویتی خریدار از جمله نام ، آدرس ، شناسه ملی ، کد اقتصادی ، شماره تلفن و … روی صورتحساب صادره درج گردد.

در شرکت های بازرگانی شرح کالای فروش رفته باید با شرح صورت حساب کالای خریداری شده توسط شرکت مطابقت داشته باشد.

در صورت حساب های صادره در کنار مبلغ فروش حتما مبالغ مالیات بر ارزش افزوده و نهایتا جمع کل آنها درج گردد.

کلیه صورت وضعیت های امور پیمانکاری بایستی در صورت حساب های فروش درج گردد.

نکته : برای هر گونه درآمد هر چند جزئی بایستی صورت حساب صادر گردد ، اما درج اطلاعات هویتی اصلی مثل کد ملی برای مصرف کننده نهایی الزامی نیست.

قوانین مالیاتی مرتبط با صورتحساب های خرید:

صورتحساب های خرید باید طبق نمونه رسمی اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی و با کلیه اطلاعات هویتی دو طرف معامله و یا در حداقلی ترین شرایط برای صورتحساب های اشخاص حقیقی حاوی کد ملی اشخاص باشد.

صورتحساب های خرید بالای ۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال الزما از حساب بانکی شرکت به صورت مستقیم پرداخت گردد.

صورتحساب های خرید رسمی ترجیحا به همراه گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده باشد.

خرید های شرکت تا حد امکان از شرکتهای معتبر و فعال صورت گیرد.

قوانین مرتبط با انبارداری و موجودی کالا

برای کلیه کالاهای خریداری شده و فروش رفته رسید ورود و خروج انبار دریافت شود و همچنین بارنامه خرید ضمیمه شود.

نکته: بارنامه یکی از لازمه های شرایط اعتبار مالیات بر ارزش افزوده پرداختی بابت خرید و هزینه ها می باشد.

قوانین مرتبط با هزینه ها

هزینه های جزئی زیر ۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال ترجیحا از یک حساب بانکی جدا تحت عنوان تنخواه گردان پرداخت گردد.

هزینه های بالاتر از ۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال الزاما از حساب بانکی شرکت به صورت مستقیم پرداخت گردد.

از شرایط پذیرش هزینه ها در رسیدگی مالیاتی میتوان به مستند و مربوط بودن هزینه ها اشاره کرد. مستند به معنای وجود فاکتور و اثبات وجود هزینه ها می باشد و منظور از مربوط بودن ، همسو و مرتبط بودن هزینه با فعالیت های شرکت است در غیر اینصورت احتمال عدم پذیرش هزینه ها وجود دارد.

در شرایط کنونی رعایت همه موارد جهت پذیرش دفاتر قانونی شرکت و جلوگیری از ورود زیان های غیر قابل جبران و جرائم مختلف مالیاتی ضروری می باشد.اما به این معنا نیست که مالیات پرداخت نکنید یا مالیات کمی پرداخت کنید بلکه هدف پرداخت مالیات مناسب می باشد.

منبع : شرکت حسابداری ماکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *